سیستم عامل شمس

پایگاه طراحی سیستم عامل

سیستم عامل شمس

پایگاه طراحی سیستم عامل

به نام خدا


کتابی که در این صفحه مشاهده می فرمائید ترجمه ی عنوانیست که توسط آقایان Erik Helin و Adam Renberg نوشته شده و از آدرس زیر قابل دسترس است :

https://littleosbook.github.io

در ضمن نسخه ی pdf این کتاب نیز از همان صفحه قابل دریافت است.


مقدمه

متن زیر یک راهنمای کاربردی برای سیستم عامل x86 شماست. این متن بگونه ای طراحی شده تا جزئیات فنی را به شکلی کامل در اختیار شما قرار دهد در عین حال که از ارائه مثال ها و کدهای نمونه ی بسیار، پرهیز شده است.  سعی کرده ایم که بخش هایی از این اقیانوس وسیع  (و اغلب عالی) مقالات و آموزش های موجود در وب و سایر منابع را گلچین کنیم، و دیدگاه خود را در مسائلی که با آن مواجه خواهیم شد و با آن ها دست و پنجه نرم خواهیم کرد اضافه کنیم.
این کتاب در مورد نظریه های مرتبط با سیستم عامل یا نحوه ی عملکرد یکی از سیستم های عامل موجود نیست. برای مطالعه نظریه سیسستم عامل ما کتاب Modern Operating Systems آندرو تننباوم را پیشنهاد می کنیم. این کتاب سیستم عامل های موجود بر روی اینترنت را فهرست کرده و جزئیات هر یک را شرح می دهد.
فصل های آغازین کاملاً مفصل و به شکلی صریح هستند، تا اینکه شما را به سرعت درگیر با کد نویسی کنند. فصل های بعدی بیشتر زمینه ای از آنچه مورد نیاز خواهد بود را ارائه می دهند، هر چه به جلوتر برویم طراحی و پیاده سازی به خواننده، کسی که باید هم اکنون با دنیای توسعه ی هسته آشنا شده باشد واگذار می شود. در انتهای برخی از فصل های کتاب پیوندهایی برای مطالعه های بعدی قرار داده شده است، که در ارتباط با مباحث پوشش داده شده فهم عمیق تری را به خواننده ارائه می دهد.
در فصل 2 و 3 محیط توسعه و بوت کردن هسته سیستم عامل مان را در یک ماشین مجازی راه اندازی خواهیم کرد، سر انجام کد نویسی در زبان C را شروع خواهیم کرد. در فصل 4 با نوشتن برروی صفحه نمایش و پورت سریال ادامه خواهیم داد، سپس در فصل 5 به سگمنت بندی و در فصل 6 به وقفه ها و ورودی نقل مکان می کنیم.
پس از این ما یک اسکلت عریان از هسته ی سیستم عامل داریم که کاملاً کاربردی است. در فصل 7 ما مسیر حرکت به سمت برنامه های کاربردی مُد کاربر را آغاز خواهیم کرد، بعلاوه حافظه مجازی را نیز از طریق صفحه بندی (در فصل 8 و 9)، تخصیص حافظه (فصل 10) و سرانجام اجرای یک برنامه کاربردی مُد کاربر در فصل 11 را خواهیم داشت.
در سه فصل انتهایی ما مباحث پیشرفته تر سیستم فایل ها (فصل 12)، فراخوان های سیستمی (فصل 13) و چند وظیفه ای (فصل 14) را خواهیم داشت.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی